شما اینجا هستید: صفحه نخست اخبار جشنواره فیلم پروین اعتصامی اخبار هفتمین جشنواره گزارش آیین اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی

نهمین جشنواره ی ملی و چهارمین جشنواره ی بین المللی پروین اعتصامی

گزارش آیین اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی  فیلم" پروین اعتصامی" شامگاه جمعه 4 اسفند ، باحضور دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان فرهنگی، هنرمندان و فیلمسازان در تالار ایوان شمس برگزار شد.
این مراسم که اجرای آن برعهده ژاله صادقیان بود، با پخش آنونس جشنواره آغاز شد، سپس مازیار رضا خانی، دبیر جشنواره از همیاری و حمایت دکتر حسینی، مهندس جعفری جلوه و هیات داوران تشکر کرد و گفت: "هیات انتخاب بیش از 800 فیلم را بازبینی کردند و در نهایت 101 فیلم به بخش مسابقه راه یافتند. در اینجا از محبت های اقایان حبشی، منبتی و پدر بزرگواره جشنواره پروین آقای اصلانی، بسیار سپاسگزارم.
فشارهای مالی بر جشنواره امسال به شدت زیاد بود و حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزاری این  دوره از جشنواره را برای ما مقدور کرد. همچنین اگر حمایت و درایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود، قطعا این دوره از جشنواره برگزار نمی شد."

در ادامه دکتر حسینی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جایگاه سخنران حاضر شد و گفت: این جشنواره به نام پروین، شاعر نامی ایران است و خوب است که به اختصار درباره شخصیت این بانوی گرانقدر هم بگوییم. بیش از 71 سال از درگذشت پروین می گذرد، اما در میان ایرانیان جایگاه والایی دارد، او شاعری است که با بهره گیری از عواطف و احساسات و نگاه انسانی توانسته آثار ارزشمندی به جا گذارد و علاوه بر شاعران، برای همه هنرمندان حتی فیلمسازان این دوره هم منبع الهام باشد و از زبان همه موجوادات اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان سخن گفته است و با صد افسونگری و رنگ آمیزی توانسته همگان را مجذوب آثار خویش کند و پیام ارزشمند و انسانی خود را انتقال دهد. پروین شاعری است که از بی عدالتی ها رنج می برد و انسان ها را از ریاکاری، آز و طمع بر حذر می دارد."

در ادامه این مراسم،  فیلم کوتاهی از زندگی روزمره و خاطرات استاد سید محمد ترابی و دکتر کاظم دزفولیان پخش شد، سپس آقایان قاضی نظام، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مهندس جعفری جلوه قائم مقام رییس صدا و سیما، حسن نیکبخت روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس،خانم معدنی پور سرپرست امور زنان شهرداری تهران به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن حاضر شدند و تندیس زرین و لوح تقدیر این دوره از جشنواره را به این دو استاد ادبیات، اهدا کردند.

ادامه مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره پروین نیز به تجلیل از بانوان جانباز و ایثارگر اختصاص داشت و تندیس پروین زرین به همراه لوح تقدیر و مبلغ 2 ملیون ریال از سوی امور بانوان شهرداری تهران و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، به پاس جان افشانی در راه اسلام و میهن به پنج بانوی ایرانی اهدا شد.
دکتر دولت خلیلوند، متخصص پاتولوژی و جانباز 25 درصد
دکتر زینب امیری مقدم، فوق تخصص جراحی قلب کودکان، رزمنده 8 سال دفاع مقدس در غرب کشور
دکتر معصومه آباد، جانباز 50 درصد و عضو شورای شهر تهران
مژده اونباشی، کارشناس الهیات و جانباز 50 درصد
فهیمه مراد پور، بهیارماما و جانباز شیمیایی

همچنین جایزه ویزه هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم پروین برخلاف سال های گذشته، به 5 بانوی ایثارگر و موفقی که سوژه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بودند، تعلق گرفت. این جایزه ویژه که عبارت بود از تندیس نیلوفر سیمین، لوح تقدیر و 5 میلیون ریال جایزه نقدی به این افراد اهدا شد:
خدیجه گنجی به خاطر نگهداری از دختر بچه ای بی سرپرست
محبوبه رمضانی به خاطر عفو قاتل برادرش و تلاش در عرصه عفو قاتلان غیر عمد
خدیجه شیرازی، بیمار ام اسی، برای نگهداری از دو فرزند معلول
گلرخ آزرمی برای مقاوت و زندگی پرتلاش بعد از شهادت 7 نفر از اعضای خانواده اش در بمباران

بعد از این مرحله از اهدای جوایز، گروه موسیقی بیدل به سرپرستی و خوانندگی حسام الدین سراج، به اجرای برنامه پرداختند.
در ادامه مراسم تجلیل و قدردانی از مرتضی احمدی، هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر و تلویزیون به پاس دوران درخشان فعالیت و جایگاه درخشانی که در کارنامه هنری و فرهنگی ایران به جا گذاشته است، تجلیل شد، با با تشویق بی وقفه حضار همراه بود.

احمدی که تندیس پروین زرین و لوح تقدیر خود را از دکتر محمد حسینی و داوود رشیدی دریافت کرد، گفت: 71 سال است که برای هنر این کشور کار می کنم و همیشه سعی داشته ام در هر برنامه ای شادی را فراموش نکنم. دوستی از من پرسید که چرا پشتت خمیده شده است و قوز کرده ای؟ من در جواب گفتم: 71 سال است در برابر مردم تعظیم کرده ام، می خواهی خمیده نشوم؟ الان هم می گویم دست و پاس شما مردم خوبم را می بوسم.
داود رشیدی نیز دست استاد احمدی را بوسید و سپس گفت: " استاد مرتضی احمدی در یک تعریف ساده نمی گنجد، ایشان در عرصه های هنری مختلف مانند دوبله، گویندگی رادیو، تئاتر، تلویزیون و سینما فعالیت گسترده داشته اند.

مرتضی احمدی از از پیشکسوتان و اساتید پیش پرده خوانی است، شناخت ایشان از فرهنگ فولکلور ایران بخصوص تهران منحصر به فرد است. برای استاد احمدی عزیزسلامتی و طول عمر آرزو می کنیم.
مرتضی احمدی هم، خطاب به وزیر گفت: مجموعه ای از 120 پیش پرده خوانی همراه با ریتم و نت کامل را در ارشاد دارم، که امیدوارم مجوز چاپ آن به زودی صادر شود.

در این دوره از جشنواره نیز به سنت سال های گذشته، از 60 نفر از چهره های فرهنگی و هنری درباره انتخاب بهترین زن بازیگر نسل دوم و سوم نظر سنجی صورت گرفته بود که به تربیت لیلا حاتمی، نگار جواهریان و ترانه علیدوستی بیشترین آرا را کسب کرده بودند، اما هیچ یک برای دریافت جایزه خود در سالن حضور نداشتند.
در پایان نیز محمدرضا اصلانی داور این دوره از جشنواره به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت و گفت: این جشنواره با معظل بودجه مواجه است و وقتی بودجه این دوره را تصویب می کردیم فکر نمی کردیم طوفانی از معظلات اجتماعی پیش روی ما باشد،امیدورام مدیران به هوش ما به این معظل نگاهی مدبرانه داشته باشند.

سپس هیات داوران متشکل از آقایان منبتی، اصلانی، جعفری جلوه و مینو فرشچی به همراه دبیر جشنوراه  و فرناز قیصری پور دبیر اجرایی جشنواره پروین، روی سن حاضر شدند و به اهدای جوایز بخش مسابقه فیلم پرداختند.



 

کانال تلگرام جشنواره


فراخوان نهمین دوره جشنواره

منوی اصلی


حامیان هشت دوره پیشین جشنواره فیلم پروین اعتصامی