شما اینجا هستید: صفحه نخست اخبار جشنواره فیلم پروین اعتصامی اخبار هفتمین جشنواره گزارش"نشست خبری هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی"

نهمین جشنواره ی ملی و چهارمین جشنواره ی بین المللی پروین اعتصامی

گزارش"نشست خبری هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی"

هفتمین جشنواره ملی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی با موضوع نقش زن در تنظیم اقتصاد خانواده مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن طی روز های1 تا 4 اسفندماه در تهران برگزار می شود.

توضیحات مازیار رضاخانی دبیر جشنواره در خصوص هفتمین دوره ازجشنواره:
•    حمایت وزیر محترم ارشاد جناب آقای دکتر حسینی از هفتمین دوره:
نشست اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره با وزیر ارشاد که در تاریخ 24 آبان ماه و ارائه گزارشی از عملکرد شش دوره پیشین و اهداف برگزاری دوره هفتم، که از حمایت های آقای شمقدری ریاست سازمان سینمایی کشور در طول سال های گذشته در برگزاری جشنواره پروین اعتصامی قدردانی به عمل آمد. در ادامه نشست وزیر ارشاد نیز عنوان کرد: جشنواره پروین اعتصامی یکی از مهمترین جشنواره های در حال برگزاری است که مختص فیلم هایی با موضوع زنان می باشد و به معرفی زنان برتر در حوزه های مختلف می پردازد و باید به جشنواره هایی با این موضوعیت توجه بیشتری نمود. به همین دلیل دوره هفتم جشنواره نیز همچون دوره های پیشین بدون وقفه اجرا و بودجه برگزاری آن توسط این وزارتخانه تامین می شود تا این جشنواره بتواند هر چه باشکوه تر از سال های قبل برگزار شود.

•    سایر حامیان جشنواره:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان، امور بانوان شهرداری تهران از این دوره از جشنواره فیلم پروین اعتصامی حمایت به عمل می آورند.


•    حضور 844 فیلم ساز زن در شش دوره گذشته:
در شش دوره گذشته جشنواره فیلم پروین اعتصامی 844 فیلمساز زن فرم ثبت نام جشنواره را پر کرده و آثار خود را برای حضور در این جشنواره ارسال کرده اند. از این میان 407 نفر از 1 تا 3 فیلم و 437 نفر از 4 تا 11 فیلم برای دوره های پیشین این جشنواره ارسال کرده اند.
این آمار رسمی بوده و این تعداد فیلمساز زن در دنیا بی نظیر است.

•    عملکرد دبیر خانه جشنواره در شش دوره گذشته:
-    اعتماد سازی و جلب رضایت فیلمسازان و بازیگران صاحب نام و صاحب سبک زن سینمای ایران برای ساخت فیلم های کوتاه و مستند در راستای اهداف جشنواره فیلم پروین اعتصامی.
-    حضور فیلمسازان مرد با فیلم های کوتاه و مستند با موضوع زنان و در راستای اهداف جشنواره فیلم پروین اعتصامی در بخش مسابقه این جشنواره که به مخاطبین اصلی جشنواره فیلم پروین اعتصامی تبدیل شده اند.
-    در این جشنواره موضوعات و مسائل مربوط زنان جامعه از دیدگاه های متفاوت و از دو نگاه آقایان و خانم های فیلمساز بررسی می شود.
-    فراوانی بیشتر حضور بانوان فیلمساز به نسبت مردان فیلمساز در بخش مسابقه این جشنواره، علی الخصوص در بخش پویانمایی  جزو ویژگی های بارز این جشنواره می باشد.
-    قدردانی و بزرگداشت ازمقام 2 استاد ادبیات، 5 پرستار زن دفاع مقدس که جزو فعالان اجتماعی و علمی بوده و هدف گذاری برای بزرگداشت از مقام زنانی که در دفاع مقدس حضور فعال داشته و در حال حاضر جزو فعالان صاحب اندیشه در حوزه های مختلف می باشند؛ جزو  اهداف و دستاورد های اصلی دبیرخانه جشنواره فیلم پروین اعتصامی می باشد.
•    جوایز جشنواره:
جوایز این دوره از جشنواره با وجود تمام مشکلات مالی و موانع کاهشی نداشته است و به تعداد جوایز تشویقی نیز افزوده شده است.
-    جایزه اختصاصی جشنواره:
جایزه بهترین نامگذاری فیلم بر اساس تم، محتوا و ساختار فیلم به نام "شاعر عالی قدر" جزو جوایز ویژه این جشنواره می باشد.

•    فیلم های ارسالی به دبیرخانه:
در این دوره که بیش از 800 اثر از سراسر کشور در گونه های مختلف داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
•    هیات انتخاب:
هیات انتخاب متشکل از آقایان: فرهاد ورهرام، دکتر علیرضا گلپایگانی، شهروز توکل و خانم ها: پریوش نظریه و مرجان اشرفی زاده می باشد.

•    فیلم های بخش مسابقه:
101فیلم برای نمایش در بخش های مختلف هفتمین جشنواره پروین اعتصامی انتخاب شدند.
- آثار راه یافته به بخش مسابقه به شرح می باشند:
* در بخش نیلوفر زرین 65 فیلم شامل 22 اثر داستانی، 13 اثر مستند، 7 اثر تجربی و 23 اثر پویانمایی در حالی به نمایش درخواهند آمد که 48 فیلم  توسط فیلمسازان زن و 17 فیلم توسط فیلمسازان مرد ساخته شده است.
* در بخش ویژه 9 فیلم حضور دارند که شامل 6 فیلم مستند و 3 فیلم داستانی است.
* در بخش نگاه نو با موضوع "نقش زن در تحکیم بنیاد خانواده" و "تاثیر مادر ایرانی اسلامی در تربیت فرزندان" 5 فیلم حضور دارند که شامل 3 فیلم مستند و 2 فیلم داستانی است.
* در بخش بانوی قهرمان ایرانی با موضوع "زنان قهرمان ایرانی در عرصه های ورزش، دانش، پژوهش، فلسفه، علوم دینی و تربیتی، فرهنگ وهنر و اسطوره های انقلاب و دفاع مقدس" 5 فیلم مستند به نمایش در خواهند آمد.
* در بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) با موضوع " سیره نبوی" 12 فیلم پویانمایی به نمایش در خواهند آمد.
* در بخش پروین اعتصامی با موضوع "اشعار و اندیشه های بانو پروین اعتصامی" 5 فیلم به نمایش در خواهند آمد.
* ویژگی های این دوره از جشنواره حضور 71 اثر از شهر تهران، حضور بیش از 45 فیلمساز زن در بخش مسابقه جشنواره و نیز نمایش 25 ساعت فیلم در روزهای برگزاری جشنواره می باشد.

معرفی بخش های مختلف جشنواره:

مسابقه سینمای ایران:
این دوره از جشنواره فیلم "پروین اعتصامی" در بخش های زیر برگزار می شود:
* بخش نیلوفر زرین: مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن
* بخش نیلوفر سیمین: مختص زنان فعال در رشته های تخصصی سینما از دست اندر کاران فیلم های شرکت کننده در بخش نیلوفر زرین
* بخش ویژه : با موضوع  "نقش زن در اقتصاد خانواده" و "زنان سرپرست خانوار"
* بخش نگاه نو: با موضوع  "نقش زن در تحکیم بنیار خانواده" و "تاثیر مادر ایرانی-اسلامی در تربیت فرزندان"
* بخش پروین اعتصامی: با موضوع "اشعار و اندیشه های بانو پروین اعتصامی"
* بخش بانوی قهرمان ایرانی: ایرانی با موضوع "زنان قهرمان ایرانی در عرصه های ورزش، دانش، پژوهش، فلسفه، علوم دینی و تربیتی، فرهنگ وهنر و اسطوره های انقلاب و دفاع مقدس"
* بخش ویژه پیامبر اعظم (ص): با موضوع " سیره نبوی"

مسابقه بین الملل:
این بخش با موضوع "اهمیت خانواده از منظر ادیان توحیدی" در 3 بخش، ویژه (با موضوع "اشعار و اندیشه های بانو پروین اعتصامی")، جایزه بزرگ و بهترین فیلم برگزار می شود.
•    دستاورد های بخش مسابقه بین الملل
ارسال بیش از 400 اثر از بیش 22 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره که از جمله آنها می توان به:
آمریکا، ایرلند، رومانی، هلند، فلاند، اسپانیا، استرالیا، انگلستان،دانمارک، جمهوری چک، ژاپن، لبنان، هند، یمن و... و کشور های همسایه از جمله: عربستان، ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان و... اشاره ای داشت.

نظر سنجی جشنواره فیلم پروین اعتصامی:
نظر سنجی این دوره از جشنواره فیلم  پروین اعتصامی با این پرسش که "به نظر شما کدام بازیگر زن سینمای ایران (نسل دوم و سوم) در ایفای نقش های متفاوت، حرفه ای تر عمل کرده است؟" از بیش از 60 چهره فرهنگی هنری صورت گرفته است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

مراسم افتتاحیه:
-    آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی یکشنبه 29 بهمن ماه در محل سینماتک موزه های معاصر ایران با حضور چهره های فرهنگی و سینمایی و اهالی رسانه راس ساعت 18 برگزار خواهد شد.
-    نمایش فیلم های این دوره از جشنواره فیلم پروین اعتصامی از تاریخ 30 بهمن ماه الی 3 اسفند ماه از ساعت 9:30  الی 20  در سینما تک موزه هنرهای معاصر برپا می باشد.
مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان:
-    آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فیلم پروین اعتصامی جمعه 4 اسفند ماه راس ساعت 18 در سالن آفتاب تالار ایوان شمس با حضور مقام عالی وزارت دکتر محمد حسینی و مسئولان سینمایی و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برگزار خواهدشد.


 

کانال تلگرام جشنواره


فراخوان نهمین دوره جشنواره

منوی اصلی


حامیان هشت دوره پیشین جشنواره فیلم پروین اعتصامی